top of page

PROCES

Voorafgaand aan een kennismakingsgesprek ontvang je als ouder* een intakeformulier. Tijdens het kennismakingsgesprek, al dan niet met kind, bespreken we dit formulier. Besluiten we om samen verder te gaan, dan volgt er een vervolgafspraak met het kind er bij. Tijdens deze afspraak richten we ons op het doel van de coaching. Aspecten als, waar doen de problemen c.q. de symptomen zich voor, op welke momenten en in welke setting, komen hier aan de orde. Als dit duidelijk is, gaan we op zoek naar de aard van de problemen. Is er een probleem in de emotionele sfeer, is er een onderontwikkelde vaardigheid of is er wellicht sprake van opvoedkundige problematiek? Zo bepalen we het uiteindelijke doel van de coaching. Het is belangrijk dat we ons gezamenlijk 

committeren aan dit doel. Zo halen we voor het kind het beste resultaat. Tijdens de coachingsessies die volgen, werk ik alleen met het kind. Indien wenselijk plannen we aparte sessies met jou als ouder in. De sessies met zowel het kind als met jou zijn vertrouwelijk.

 

Werkwijze

Spelen

Vertrouwen

Duidelijkheid

Intuïtie

HH&L

Humor

AANPAK

In mijn werk als coach werk ik persoonsgericht en zoveel mogelijk in het hier en nu. Om het doel te bereiken zal ik dan ook elke keer opnieuw kiezen welke middelen en werkvormen op dat moment het beste aansluiten bij het kind. 

Mijn aanpak kenmerkt zicht door zowel hoofd, hart als lijf (HH&L) te betrekken. In het dagelijks leven gebruiken volwassenen veelal het hoofd maar vergeten dat het hart en het lijf belangrijke toegangspoorten zijn. Kinderen zijn vaak nog wat meer in contact met hun lijf en reageren van nature al meer vanuit hun hart. Toch kunnen ook zij dat contact hebben verloren door spanning, stress en drukte. Er zijn zoveel prikkels en er is zoveel afleiding. Ik probeer hoofd, hart en lijf weer goed en effectief te laten samenwerken. 

Tijdens de coachingsessies maak ik gebruik van werkvormen uit verschillende methodieken zoals systemisch werk, speltherapie, mindfulness, lichaamswerk en cognitieve gedragstherapie. Verder kenmerkend voor mijn aanpak is het ervaringsgericht leren.

Door middel van veel oefeningen, spel en gesprekken werken we aan het te bereiken doel. Soms geef ik na afloop van een sessie een huiswerkopdracht mee. Sleutelwoorden tijdens de sessies vind je in de ballonnen op de foto.

EVALUATIE EN AFRONDING

Gedurende het traject worden, om de 3 à 4 sessies, korte evaluatiemomenten ingelast om de voortgang met de ouders te bespreken. We checken of we op de goede weg zijn en zo nodig sturen we bij.

Na het verstrijken van de benodigde sessies vindt er een eindevaluatie plaats. Het kind en het gekozen doel vormen hierbij het uitgangspunt. Ook zal er in deze sessie afscheid worden genomen door het kind. Afscheid is belangrijk om open eindjes te voorkomen en goed verder te kunnen.

'We weten best veel over het hart en het lijf,

maar waarschijnlijk weten het hart en het lijf nog meer over ons' 

 - P. Bouvy

* bij het woord ouders kan uiteraard ook ouder en/of verzorger worden gelezen.

bottom of page